Tilbake

Kompetanse

I Hustadvika gjennomføres kompetansekartlegging som fører til kompetanseplaner i den enkelte enhet.

Arbeidsplassen som læringsarena er et overordnet prinsipp i kommunens arbeidsgiverstrategi og leders evne til å sette av tid til intern basisopplæring, gjennomføring av aktuelle e-læringskurs og bidra til tverrfaglig kompetanseheving er avgjørende for at barn og unge blir sett og hørt.

Enheter og tjenester som må ha kompetanse i å identifisere og følge opp utsatte barn og unge:

BarnehagerHelsestasjon
SkolerSkolehelsetjenesten
SFOPP-tjenesten
KulturskolenBarneverntjenesten
UngdomsklubbenHelse og mestring
Enhet for integreringHelse og rehabilitering
HjemmetjenestenNAV
Tiltak for funksjonshemmede 

Strategisk kompetanseplan for Hustadvika kommune

Strategisk kompetanseplan (lenke her) er et styringsdokument som skal gi føringer for kompetansearbeidet i
Hustadvika kommune. Arbeidsmarkedet er i stadig endring og dette utfordrer oss som arbeidsgiver og tjenesteprodusent. Vi trenger derfor et planverktøy for å nå våre mål.

RVTS midt

Ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS), er en samarbeidspartner for helse- og sosialtjenestene i kommunene, spesialisthelsetjenesten, offentlige, private og frivillige organisasjoner som tilbyr hjelp til volds- og kriserammede.

KORUS midt

KoRus Midt bistår kommunene og spesialisthelsetjenesten med rusmiddelfaglig kompetanse, og arbeider for å gjøre nasjonale strategier om til lokal handling. Lenke til KoRus Midt finner du her

RKBU Midt-Norge

Regionale kunnskapssentre for psykisk helse og barnevern i Midt-Norge (RKBU Midt-Norge), er et senter under Institutt for psykisk helse og Fakultet for medisin og helsevitenskap. De skal bidra til å øke kvaliteten på tjenestene rettet mot barn og unges psykiske helse og omsorg.

Bufdir: Tilskudd til inkludering av barn og unge

Målet med tilskuddsordningen er å legge til rette for at alle barn og unge skal ha mulighet til mestring og samfunnsdeltakelse. Tilskuddsordningen skal bidra til utvikling av åpne møteplasser, deltakelse på ferie- og fritidsaktiviteter og fullføring av utdanningsløp.

Med samfunnsdeltakelse menes tilknytning til fritidsaktiviteter, kulturliv, utdanning, organisasjonsliv og arbeidsliv, samt demokratisk deltakelse.

Målgruppen er barn og unge i alderen fra 0 til og med 24 år som av ulike grunner står i fare for å havne i utenforskap.

Utenforskap handler om å stå utenfor ulike arenaer eller fellesskap i samfunnet.  Risikofaktorer for utenforskap kan være:

  • Å vokse opp i familier med lavinntekt
  • Manglende sosialt nettverk
  • Manglende tilknytning til skole/arbeid
  • Manglende deltakelse i fritidsaktiviteter

Risikofaktorer kan være overlappende eller forsterke hverandre.

Lenke til tilskuddsordningen finner du her