Barn og unge som trenger hjelp og oppfølging skal få tilbud om koordinerte og helhetlige tjenester. Samhandlingsplikten for velferdstjenestene er nedfelt i flere lovverk. En oversikt over dem finner du ved å trykke på lenken som følger: Samarbeid på individnivå.
Den enkelte tjeneste har selv plikt til å vurdere om samarbeid er nødvendig for å gi barnet eller ungdommen et helhetlig tjenestetilbud. Kommunen har det overordnede ansvaret for at tjenestene oppfyller samarbeidsplikten og for at tilbudet blir utformet med medvirkning fra barnet, ungdommen eller familien selv.
Barn, ungdom, foresatte og tjeneste(er) som er involvert skal delta aktivt i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak. Unntak er ved mistanke om vold og overgrep, da skal barnevernet og/eller politiet kontaktes direkte. For flytskjema ved mistanke om vold eller overgrep mot barn, trykk her
Koordineringsansvar/stafettlogg
Hustadvika kommune skal i løpet av 2025 ta i bruk Visma Flyt Samspill som et felles digitalt samhandlingsverktøy som plattform for samhandling på individnivå.
Flyt Samspill er et samhandlingsverktøy for både
- stafettlogg
- individuell plan
Stafettlogg og individuell plan samler informasjon, mål, tiltak og ansvar på en plass, og sikrer reell medvirkning. Fagpersoner som har en rolle rundt et barn/ungdom får invitasjon og tilgang til stafettloggen eller den individuelle planen etter samtykke fra foresatte. Flyt Samspill er et godt verktøy i samarbeidsmøte og ansvarsgruppemøte, og sikrer systematikk i arbeidet med oppfølging og evaluering av tiltak og tjenester.
Flyt Samspill vil bli tilgjengelig via internett og vil få sikker innlogging (BankID) og trygg behandling av personsensitiv informasjon. Opplæring for ansatte vil bli gitt når Visma Flyt Samspill tas i bruk.
For mer informasjon om Stafettloggen, klikk her.
Det vil bli anbefalt å opprette Stafettlogg på nivå 1 i handlingsveilederen, der tjenesten samarbeider med barn, unge og foresatte om tiltak og oppfølging. Stafettloggen følger barnet/ungdommen i hjelpeprosessen og eventuelt videre i et tverrfaglig samarbeid, dersom det blir behov for å invitere inn andre fagpersoner eller tjenester. Fagpersoner blir invitert inn i Stafettloggen etter samtykke fra den det gjelder.
Samarbeidsmøter og ansvarsgruppemøter
I samhandlingen mellom barn/ungdom, foresatte og involverte tjenester bruker kommunen to ulike møteformer, samarbeidsmøte og ansvarsgruppemøte.
Samarbeidsmøter er et møte mellom familien og hjelperne som er involvert. Møteformen brukes når det er behov for samarbeid eller samhandling i tråd med BTI- handlingsveileder. Formålet med møtet er å koordinere tiltak som er iverksatt i samarbeid med familien.
- Ansvar for koordinering (stafettholderen) er oftest den som er tettest på barnet i hverdagen
- Foresatte og ungdom deltar i møtet sammen med de aktuelle tjenestene
- Når stafettloggen er tatt i bruk vil denne bli et sentralt samhandlingsverktøy i samarbeidsmøtene.
- I samarbeidsmøtet blir mål og tiltak rundt barnet/ungdommen utarbeidet og evaluert. Når stafettloggen tas i bruk vil innkalling og referat fra møtene dokumenteres her
- På BTI-nivå 3 bør det vurderes om barnet/ungdommen har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester og rett til individuell plan (IP). Da vil foresatte, barn/ungdom bli involvert i den videre prosessen og vil eventuelt få bistand til søknad til forvaltningskontoret.
Ansvarsgruppemøter er en mer formalisert form for samarbeidsmøte, og er en møteform for barn og unge som har vedtak om individuell plan. For barn og unge med behov for langvarige og koordinerte tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven, skal kommunen tilby en koordinator, eventuelt en barnekoordinator og en individuell plan. Koordinatoren kaller inn til deltakere til ansvarsgruppemøter etter ønske fra den det gjelder.
- For barn og unge med vedtak om individuell plan og koordinator.
- Ansvar for koordinering: koordinator/barnekoordinator.
- Består av barnet/ungdommen, foresatte og ulike fagpersoner som har kontakt med barnet/ungdommen/familien.
- Individuell plan er verktøyet for ansvarsgruppa og skal bidra til at barnet/ungdommen får et helhetlig, koordinert og individuelt tilpassa tjenestetilbud
I ansvarsgruppemøter er det foresatte og ansatte med beslutningsmyndighet som deltar.
Forvaltningskontoret/koordinerende enhet
Forvaltningskontoret/koordinerende enhet har et overordnet ansvar for oppnevning, opplæring og veiledning av koordinator og for individuell plan. Enheten skal bidra til å sikre helhetlige tilbud til innbyggere med behov for langsiktig sosial, psykososial eller medisinsk habilitering og rehabilitering.
Individuell plan
Dersom du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har du rett til å få utarbeidet en individuell plan.
En individuell plan beskriver hvordan tjenestene skal samarbeide slik at du får en helhetlig oppfølging. Planen lages i samarbeid mellom den planen gjelder og tjenesteyterne. Planen er basert på tjenestemottaker sine behov og prioriteringer.
Viktige punkter i planen er:
- målene dine
- hva som skal gjøres
- hvem som har ansvar for hva
- til hvilken tid tjenestene skal gis
Andre tiltak og tjenester som den enkelte har behov for, inkluderes i planen, for eksempel NAV, barnevern, tilrettelegging i skole og barnehage osv.
Koordinator
Mottar du to eller flere helse- og omsorgstjenester og har behov for langvarig koordinerte tjenester, kan du ha rett til å få oppnevnt koordinator. En koordinator er en person som skal legge til rette for at tjenesteyterne samarbeider godt. Koordinator skal sørger for at tjenestemottaker involveres tett i arbeidet med den individuelle planen. Koordinator vil ofte være en av de du mottar tjenester fra. Du kan komme med ønske om hvem du vil ha som koordinator.
Barnekoordinator
Venter du barn eller har barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne og behov for langvarige koordinerte tjenester, kan du har rett på å få oppnevnt barnekoordinator. Ved rett på koordinator eller barnekoordinator kan du selv bestemme om du ønsker en individuell plan.
Barnekoordinator-ordningen er under utvikling i Hustadvika kommune. Veilederen fra Helsedirektoratet kom 15. september 2022 og vil være førende for hvordan man velger å utvikle denne funksjonen videre i kommunen. I Hustadvika er det besluttet å ikke ansette egne barnekoordinatorer, men at de som allerede er inne og yter tjenester kan få denne rollen. Retten til barnekoordinator er hjemlet i Lov om pasient- og brukerrettighet § 2-5 c.
Vilkårene for å ha rett til barnekoordinator er samlet sett noe strengere enn for koordinator. Du kan ha rett på koordinator selv om du ikke har rett på barnekoordinator. Kommunen har plikt å oppnevne barnekoordinator jf. Helse- og omsorgstjenesteloven § 7-2 a.