I Hustadvika gjennomføres kompetansekartlegging som fører til kompetanseplaner i den enkelte enhet.
Arbeidsplassen som læringsarena er et overordnet prinsipp i kommunens arbeidsgiverstrategi og leders evne til å sette av tid til intern basisopplæring, gjennomføring av aktuelle e-læringskurs og bidra til tverrfaglig kompetanseheving er avgjørende for at barn og unge blir sett og hørt.
Enheter og tjenester som må ha kompetanse i å identifisere og følge opp utsatte barn og unge:
Barnehager | Helsestasjon |
Skoler | Skolehelsetjenesten |
SFO | PP-tjenesten |
Kulturskolen | Barneverntjenesten |
Ungdomsklubben | Helse og mestring |
Enhet for integrering | Helse og rehabilitering |
Hjemmetjenesten | NAV |
Tiltak for funksjonshemmede |
Strategisk kompetanseplan for Hustadvika kommune
Strategisk kompetanseplan (lenke her) er et styringsdokument som skal gi føringer for kompetansearbeidet i
Hustadvika kommune. Arbeidsmarkedet er i stadig endring og dette utfordrer oss som arbeidsgiver og tjenesteprodusent. Vi trenger derfor et planverktøy for å nå våre mål.
RVTS midt
Ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS), er en samarbeidspartner for helse- og sosialtjenestene i kommunene, spesialisthelsetjenesten, offentlige, private og frivillige organisasjoner som tilbyr hjelp til volds- og kriserammede.
KORUS midt
KoRus Midt bistår kommunene og spesialisthelsetjenesten med rusmiddelfaglig kompetanse, og arbeider for å gjøre nasjonale strategier om til lokal handling. Lenke til KoRus Midt finner du her
RKBU Midt-Norge
Regionale kunnskapssentre for psykisk helse og barnevern i Midt-Norge (RKBU Midt-Norge), er et senter under Institutt for psykisk helse og Fakultet for medisin og helsevitenskap. De skal bidra til å øke kvaliteten på tjenestene rettet mot barn og unges psykiske helse og omsorg.
Bufdir: Tilskudd til inkludering av barn og unge
Målet med tilskuddsordningen er å legge til rette for at alle barn og unge skal ha mulighet til mestring og samfunnsdeltakelse. Tilskuddsordningen skal bidra til utvikling av åpne møteplasser, deltakelse på ferie- og fritidsaktiviteter og fullføring av utdanningsløp.
Med samfunnsdeltakelse menes tilknytning til fritidsaktiviteter, kulturliv, utdanning, organisasjonsliv og arbeidsliv, samt demokratisk deltakelse.
Målgruppen er barn og unge i alderen fra 0 til og med 24 år som av ulike grunner står i fare for å havne i utenforskap.
Utenforskap handler om å stå utenfor ulike arenaer eller fellesskap i samfunnet. Risikofaktorer for utenforskap kan være:
- Å vokse opp i familier med lavinntekt
- Manglende sosialt nettverk
- Manglende tilknytning til skole/arbeid
- Manglende deltakelse i fritidsaktiviteter
Risikofaktorer kan være overlappende eller forsterke hverandre.